Pages

Labels

Wednesday, June 19, 2013

love-hate relationship

Aku ada sindrom love-hate relationship dengan my alma mater. Selepas 1 semester 'break off', aku back to my alma mater. Alhamdulillah, setelah 1 semester yang huru-hara, akhirnya, aku dpt mengajar di Pusat Asasi Sains, UM. Terima kasih kpd yang berkenaan. 

Sebenarnya, most of the time, aku rasa mcm sick dh dengan my Uni. pendek kata, kalau tahap loya tu, rasa mcm nak termuntah dah dengan kerenah birokrasi yang ada.  Tapi, dalam pada tu, jauh di sudut hati aku sebenarnya, aku sangat sayang my Uni. Hard to explain. even aku sendiri pun susah nak faham kenapa jadi macam tu. Tuhan saja yang tahu the reason behind that. Because Allah yang plan everything and Allah know better. Just for me, aku rasa sgt bersyukur dan berharap Allah akan bimbing aku disepanjang perjalanan ni. Semoga semua urusan aku jadi lebih mudah.

Aku tahu, banyak kekurangan aku, tapi I can work hard. Pertama kali, aku mengajar di PASUM ni. Dan semalam adalah kelas pertama aku. Subject Environmental Study, khas untuk pelajar aliran Alam Bina, kelas (AB1 & AB3). Memang satu pengalaman yang menarik. Mereka muda, dan mereka aktif. Kelas jadi best. Aku pun bertambah semangat. Mereka ni sangat kreatif dan sangat yakin dengan kebolehan mereka. Sangat berbeza dengan pengalaman aku mengajar pelajar tahun 1 degree pada semester-semester lepas.

Bagi aku, "love should be spread to the whole world.. and same goes to knowledge.."
So aku berazam, selagi mampu dan diizin tuhan, aku akan teruskan usaha untuk sustain dalam bidang pendidikan ni.

 "If knowledge is power, let's spread it as widely as possible and dilute it to deny those who would abuse it." -Stuart Aken




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...